جولای 3, 2024

اخبار مسابقات پرورش اندام | اخبار مسابقات بدنسازی

پوشش اخبار و مسابقات بدنسازی | فیتنس | کراس فیت | جدید ترین اخبار و مقالات بدنسازی و پرورش اندام

بارگیری کراتین چیست

اگر ورزشکار هستید، به خصوص در رشته بدنسازی یا پرورش اندام فعالیت دارید، حتما بارها نام مکمل کراتین به گوش شما خورده است. در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل و جامع مکمل کراتین را بررسی و تحلیل کنیم و تمامی جوانب مصرف آن را برای شما شرح دهیم. مکمل های ورزشی از زندگی یک بدنساز جدا نمی‌شوند و مکمل هایی مانند پروتئین وی، کراتین، گلوتامین و گینر از محبوب‌ترین مکمل ها به شمار می‌روند. پس اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد مکمل کراتین پیدا کنید، بهترین زمان مصرف کراتین را بدانید و از نحوه صحیح مصرف آن مانند مرحله بارگیری آگاه باشید و به بهترین نحو از مصرف آن بهره ببرید، حتما این مقاله را دنبال کنید.

کراتین چیست؟

کراتین به صورت مکمل در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما قبل از مصرف آن بهتر است بدانیم کراتین از لحاظ ماهیت چگونه است؟ کراتین یک نوع اسید آلی نیتروژن است که در کبد انسان تولید می‌شود و به منظور تامین انرژی مورد نیاز سلول ها به خصوص سلول های موجود در عضلات کمک می‌کند. ساختار اصلی تشکیل دهنده کراتین سه نوع اسید آمینه هستند :

  • ال آرژنین
  • گلیسین
  • ال متیونین

کراتین معمولا به صورت طبیعی تا حدی در بدن فرد تولید می‌شود، اما بنا به استفاده های متفاوت، به صورت مکمل غذایی یا مکمل ورزشی نیز قابل دسترس است تا نیاز فرد را مرتفع سازد. یکی از دلایل اصلی که ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی به خصوص بدنسازی از مکمل کراتین استفاده می‌کنند، افزایش قدرت و سطح انرژی آن هاست.از آنجا که کراتین  باعث افزایش قدرت می شود، در نتیجه ورزشکار می‌تواند وزنه های سنگین تری را جابجا کند و در پی آن عملکرد بهتری داشته باشد.

پس اگر گفته می‌شود کراتین عضله ساز است، بدین معنی است که با افزایش سطح انرژی و قدرت بدنی شما، امکان جابجایی وزنه های سنگین تر را برایتان فراهم می‌کند و از طرفی به ساختن ماهیچه های با کیفیت کمک می‌کند. اما به این نکته توجه داشته باشید که عواملی مانند تغذیه صحیح، شذت تمرین، سطح هورمون ها و همچنین میزان توده عضلانی بر ذخیره کراتین موقر است. به طور معمول ۹۵ درصد از کراتین تولید شده توسط بدن یا دریافتی به صورت مکمل، در ماهیچه های بدن به صورت فسفوکراتین و ۵ درصد دیگر در مغز، کلیه و کبد ذخیره می‌شود.

هنگامی که شما مکمل کراتین مصرف می کنید، ذخیره این فسفوکراتین ها افزایش پیدا کرده و این فرآیند در واقع نوعی ذخیره انرژی در سلول های شما محسوب می‌شود، و می تواند به تولید سلول های انرژی کمک کند که به آن ATP می گویند که در کل انتشار انرژی بدن را ATP می نامند.

هنگامی که ATP بدن شما بالا باشد ، بدن شما می تواند در طول تمرین کراتین زیادی را جایگزین کند و این تولید کراتین باعث افزایش توده عضلانی، قدرت و ریکاوری بدن می شود.

تحقیقات نشان داده است کراتین باعث افزایش عملکرد ذهنی در افراد سالخورده‌تر می‌شود. همچنین نشان داده شده کراتین می‌تواند ۵ تا ۱۰ درصد نتایجی را که از جلسات تمرینی بدنسازیتان کسب می‌کنید افزایش بدهد. این فواید به احتمال زیاد ناشی از نقش مهم کراتین در تولید انرژی سلولی هستند. افرادی که قصد دارند قدرت مولکولی و سلامت عمومی خورد را ارتقاء دهند، مکمل کراتین مکملی است که قطعا ارزش سرمایه گذاری را خواهد داشت.

بارگیری کراتین چیست؟

ادامه مطلب در لینک زیر

روش بارگیری کراتین به همراه بهترین روش مصرف