آوریل 27, 2024

اخبار مسابقات پرورش اندام | اخبار مسابقات بدنسازی

پوشش اخبار و مسابقات بدنسازی | فیتنس | کراس فیت | جدید ترین اخبار و مقالات بدنسازی و پرورش اندام

فواید و عوارض استویا

گیاه استویا یا شیرین برگ (Candy leaf) در اصل بومی پاراگوئه و برزیل است اما اکنون در ژاپن و چین نیز رشد می کند. به عنوان یک شیرین کننده و مکمل گیاهی استفاده می شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 1987 بازاریابی استویا را به عنوان یک افزودنی غذایی ممنوع کرد. با این حال ، این گیاه در سال 1995 وضعیت خود را به عنوان یک  شیرین کننده پایدار بدست آورد. از آن زمان محبوبیت این شیرین کننده با 58 درصد در محصولات جدید حاوی استویا افزایش یافت.

برای آگاهی از ویژگی ها ، کاربرد ، فواید سلامتی و عوارض جانبی گیاه استویا و همچنین در نظر گرفتن ایمنی کلی آن با ما همراه باشید.

استویا چیست ؟

یک درختچه بوته ای است که بخشی از خانواده آفتابگردان است. 150 گونه استویا وجود دارد که همگی بومی آمریکای شمالی و جنوبی هستند.

چین صادرکننده برجسته  محصولات استویا است. با این حال ، اکنون در بسیاری از کشورها تولید می شود.

از آنجا که پودر این گیاه 200 تا 300 برابر شیرین تر از قند است. معمولا حدود 20 درصد زمین  و آب بسیار کمتری نیاز دارد تا همان میزان شیرینی را مانند سایر شیرین کننده های اصلی تأمین کند.

استویا حاوی هشت گلیکوزید است. که محتوای شیرین جدا شده و تصفیه شده از برگهای گیاه آن را تشکیل می دهند.

گلیکوزیدها از طریق فرآیند برداشت برگ ، سپس خشک کردن ، استخراج آب و تصفیه استخراج می شوند. استویای خام ، فرآوری شده قبل از تصفیه شدن ، معمولاً طعم تلخ و بوی بدی دارد تا زمانی که سفید رنگ شود. برای پردازش عصاره نهایی استویا تقریباً 40 مرحله زمان لازم است.

برگهای آن حاوی استویوزاید در حدود غلظت 18 درصد است.

فواید گیاه استویا برای سلامتی

این گیاه به عنوان یک جایگزین برای ساکارز یا شکر ،  برای سلامتی فواید زیادی دارد.

Stevia در منبع معتبر Food Data Central (FDC) “بدون کالری” در نظر گرفته شده است. کالری شیرین برگ کاملا صفر نیست ، اما از کالری کمتری نسبت به ساکارز برخوردار است.

اجزای شیرین کننده در این گیاه به طور طبیعی وجود دارند. این ویژگی ممکن است برای افرادی مناسب باشد که غذاها و نوشیدنی های منبع طبیعی را ترجیح می دهند. کم بودن کالری ، یک گزینه سالم برای کنترل دیابت یا کاهش وزن است.

مناسب برای افراد دیابتی

ادامه مطلب در لینک زیر

فواید استویا