جولای 1, 2024

اخبار مسابقات پرورش اندام | اخبار مسابقات بدنسازی

پوشش اخبار و مسابقات بدنسازی | فیتنس | کراس فیت | جدید ترین اخبار و مقالات بدنسازی و پرورش اندام

آیا بین پروتئین وی و گینر تفاوتی وجود دارد

دو مکمل پرطرفدار در دنیای بدنسازی، پروتئین وی( whey ) و گینرها می باشند. واقعیت این است که نمی توان گفت که گینر بهتر است یا پروتئین وی چرا که هر یک کاربرد متفاوتی دارند و اگر به هدف خود واقف باشید و متناسب با آن دست به انتخاب بزنید، به نتیجه دلخواه می رسید.در واقع ما در این مقاله به بیان تفاوت کاربرد پروتئین وی با گینر می پردازیم.

تفاوت گینر با پروتئین وی از نظر ترکیبات

پروتئین whey برخلاف تصور بسیاری از افراد همان آب پنیر نیست بلکه پروتئینی است که از آب پنیر بدست می آید. این پروتئین محلول در آب بوده و به عنوان یکی از پروتئین ها با ارزش بیولوژیک بالا شناخته می شود.  به عبارتی پروتئین وی طیف کاملی از اسیدهای آمینه ضروری بدن را دارا است. امروزه پروتئین وی از شیر جدا شده و به عنوان مکمل با درصد خلوص متفاوت تولید می شود.

گینرها هم دسته ای از مکمل های غذایی هستند که شامل نسبت های متفاوتی از پروتئین ها و کربوهیدرات ها می باشند.

به همین دلیل گینرها را کربوپروتئین نیز می نامند. اگر نسبت پروتئین و کربوهیدرات در مکمل گینر برابر باشد آن را مکمل افزایش حجم یا مس می نامند و اگر نسبت کربوهیدرات به پروتئین سه به یک باشد در دسته گینرهای افزایش وزن قرار می گیرد.

پروتئین موجود در گینرها می تواند متفاوت باشد. پروتئین وی به صورت ایزوله یا کنسانتره، آلبومین، سویا، بیف از جمله پرکاربردترین پروتئین ها در مکمل های گینر می باشند.

فرق گینر با وی از نظر کاربرد

حال که با ترکیبات دو مکمل گینر و وی پروتئین آشنا شدیم می توان کاربرد آن ها را بیان کرد.

استفاده از کربوهیدرات در مکمل های گینر سبب افزایش دریافت کالری با مصرف این مکمل ها می شود. پس این مکمل ها به طور کلی با هدف افزایش وزن استفاده می شوند.

اگر فردی دچار کمبود وزن زیاد باشد و به سختی وزن بگیرد، پیشنهاد می شود از گینرهای افزایش وزن استفاده کند.

اما اگر فردی در ابتدای دوره افزایش حجم قرار دارد، پیشنهاد می شود از گینرهای افزایش حجم استفاده کند.البته به شرط آنکه اضافه وزن نداشته باشد. چرا که این گینرها علاوه بر کربوهیدرات دارای مقدار قابل قبولی از پروتئین ها هستند که به ساخت عضله کمک می کنند.

مصرف پروتئین وی به افرادی پیشنهاد می شود که خواهان افزایش حجم خشک هستند( ساخت عضله و کاهش چربی) یا دارای اضافه وزن می باشند.

چرا که این دو گروه در رژیم غذایی خود با محدودیت کالری روبه رو هستند و کالری دریافتی حاصل از پروتئین وی بسیار کم تر از گینرها می باشد.

تفاوت گینر و وی از نظر زمان مصرف

ادامه مطلب در لینک زیر

آیا بین پروتئین وی و گینر تفاوتی وجود دارد؟