می 18, 2024

اخبار مسابقات پرورش اندام | اخبار مسابقات بدنسازی

پوشش اخبار و مسابقات بدنسازی | فیتنس | کراس فیت | جدید ترین اخبار و مقالات بدنسازی و پرورش اندام

بتاکاروتن و کاربردهای آن

بتاکاروتن ،یک رنگدانه زرد-نارنجی است که در گیاهان و میوه‌ها از جمله هویج و کدو تنبل یافت می‌شود. این ترکیب پیش ساز ویتامین آ است یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A میشود.

بتاکاروتن ترکیبی آلی است که به عنوان ترکیب ترپن‌دار طبقه‌بندی شده‌است. بتاکارتن را همچنین در برخی داروها از جمله قرص جوشان (ویتامین ث) برای ایجاد رنگ طبیعی استفاده می‌کنند. بتا کاروتن یک پروتئین بسیار بااهمیت برای بدن انسان است که کمبود آن در بدن باعث به وجود آمدن انواع سرطان ها مانند سرطان روده و ریه می شود. این ماده یکی از مهم ترین پیش سازهای ویتامین آ است. کمبود این ماده تاثیر به سزایی در تولید ویتامین آ در بدن دارد.

کاربرد­های اصلی بتا کاروتن

هم به صورت محلول در آب و هم به صورت محلول در روغن­های مختلف کاربرد زیادی در صنایع خوراکی به عنوان رنگ خوراکی از طیف زرد تا قرمز، دارد.هم کاروتنوئیدهای مخلوط و هم بتاکاروتن به صورت محصولات محلول در روغن و محلول در آب و با قدرت های رنگی مختلف موجودند. آنها از نظر فناوری دامنه کاربرد وسیعی دارند. از آن در صنایع بسیار زیادی استفاده می­شود. صنایعی که از این ماده استفاده می­کنند اغلب از نوع صنایع غذایی هستند برای مثال از این ماده درصنایع نوشابه و نوشیدنی سازی، شیرینی سازی، بستنی سازی، تولید فراورده های لبنی،صنعت پخت و تهیه غذاهای آماده، استفاده می شود.

خواص غیر مستقیم بتاکاروتن

همانطور که در قسمت­های قبلی نیز گفته شد این ماده به عنوان یک گزینه ­ی مهم در ایجاد رنگ­های طیف زرد تا قرمز به کار می­رود علاوه بر این که بتاکاروتن به عنوان یک رنگ صنعتی کاربرد دارد، به عنوان ماده­ای که عامل ایجاد ویتامین A است به شمار می­آید. ویتامین A خواص بسیار زیادی دارد که از جمله­­  آن­ ها   می­توان به سالم نگه داشتن چشم و بالابردن ایمنی و سلامت عمومی بدن اشاره کرد. به دلایل ذکر شده وجود مقدار مشخصی از این ویتامین در بدن لازم و ضروری است.ویتامین A علاوه بر این موارد ذکر شده در پیشگیری از ابتلا از به بیماری های قلبی و انواع سرطان ها از جمله سرطان­های روده، معده، ریه و دهانه رحم ، بسیار موثر است و عدم وجود این ویتامین در بدن موجب افزایش شانس ابتلا به این بیماری­ها، علی الخصوص سرطان­های ذکر شده، می­شود.برخی تحقیقات نیز اعلام کرده ­اند که عدم وجود کافی از آن که منجر به کاهش توان سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس­ها و باکتری­ها شده و احتمال ابتلا به عفونت­ها و بیماری­های خطرناک که ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن هستند را افزایش می­دهد.

تاثیرات مستقیم بتاکاروتن در سلامتی

ادامه مطلب در لینک زیر

بتا کاروتن چیست؟ 5 مزیت اصلی بتاکاروتن