می 18, 2024

اخبار مسابقات پرورش اندام | اخبار مسابقات بدنسازی

پوشش اخبار و مسابقات بدنسازی | فیتنس | کراس فیت | جدید ترین اخبار و مقالات بدنسازی و پرورش اندام

نشانه های کمبود پتاسیم در بدن

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است و برای سلامت کلیه‌ها، استخوان‌ها و قلب ضروری محسوب می‌شود. بهترین راه برای دریافت پتاسیم، مصرف مواد غذایی سالم حاوی پتاسیم است.پتاسیم یکی از هفت ماده ماکرومیال ضروری است و بدن انسان برای پشتیبانی از فرایندهای اصلی به آن نیاز دارد. پتاسیم در عملکرد کلیه‌ها، قلب، عضلات و انتقال پیام از طریق سیستم عصبی نقش مهمی ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی مقدار پتاسیم مورد نیاز بدن در روز، فواید مصرف پتاسیم، منابع غذایی خوب پتاسیم و اثرات مصرف زیاد یا کم آن خواهیم پرداخت.

فواید مصرف پتاسیم

پتاسیم یک الکترولیت است که بدن برای سالم ماندن به آن احتیاج دارد و بر اساس اعلام متخصصان، غذاهایی که حاوی پتاسیم هستند می‌توانند با کاهش تأثیر منفی سدیم به کنترل فشار خون کمک کنند. داشتن سطح بالای سدیم می‌تواند خطر فشار خون بالا را افزایش بدهد؛ اما در افراد سالم، پتاسیم با کمک به بدن در حذف سدیم، این خطر را کاهش می‌دهد، همچنین در کنترل فشار خون بسیار مؤثر است.

نشانه های کمبود پتاسیم در بدن

علائم کمبود پتاسیم عبارتند از گرفتگی عضلات ، حواس پرتی، تحریک پذیری و اختلالات قلبی. خستگی و ضعف عضلانی نیز از اولین علائم کمبود پتاسیم در بدن می باشند. این علائم منعکس کننده ی کمبود ذخایر انرژی در عضلات می باشند. پتاسیم برای تبدیل قند خون به گلیکوژن ضروری می باشد. قند خون ذخیره شده در عضلات و کبد به شکل گلیکوژن است. کمبود پتاسیم به شکل کاهش سطح گلیکوژن ذخیره شده، نمود می یابد. از آنجایی که عضلات برای تامین انرژی مورد نیاز خود از گلیکوژن استفاده می کنند، کمبود پتاسیم باعث ایجاد خستگی و ضعف عضلانی قابل توجه ای می شود.
از دلایل کمبود پتاسیم علاوه بر رژیم غذایی نامناسب می توان به از دست دادن بیش از حد مایعات بدن در اثر تعریق، اسهال، ادرار و یا مصرف داروهای ادرارآور، ضد یبوست، آسپیرین و سایر داروها نیز اشاره کرد. مقدار پتاسیم از دست رفته در اثر تعریق به خصوص اگر ورزش برای مدت زمان طولانی در محیطی گرم انجام شود، بسیار قابل توجه می باشد. ممکن است که ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش می کنند به پتاسیم بیشتری نیاز داشته باشند.

بهترین منابع پتاسیم چیست؟

تمرکز روی غذاهای کامل مانند میوه ، سبزیجات ، لبنیات و حبوبات یک روش سالم و خوشمزه برای اطمینان از داشتن مقدار کافی پتاسیم در رژیم غذایی است.

  1. موز:یک موز به اندازه متوسط ​​حاوی 422 میلی گرم پتاسیم است که معادل 12 درصد از میزان توصیه شده روزانه است. موز نیز سرشار از ویتامین C ، ویتامین B6 و منگنز است ، منیزیم ، فیبر و آنتی اکسیدان ها .
  2. آب پرتقال و پرتقال:یک فنجان آب پرتقال حدود 11٪ از توصیه های روزانه مصرف پتاسیم را تأمین می کند.همچنین سرشار از ویتامین C ، فولات ، ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است. در پاسخ به این سؤال که پتاسیم در آن وجود دارد ، پرتقال را به تمام اشکال آن فراموش نکنید.

  3. ماست:ماست نه تنها منبع خوبی از کلسیم است ، بلکه یک فنجان 250 گرم ماست 11٪ از مقدار روزانه مورد نیاز شما از پتاسیم را تأمین می کند ، که البته این شامل باکتری هایی است که برای سلامتی روده شما مفید هستند.

  4. هویج سفید:یک فنجان هویج سفید به وزن 156 گرم حدود 572 میلی گرم پتاسیم را فراهم می کند که 12٪ از ارزش روزانه مورد نیاز شما را تشکیل می دهد.همچنین منبع خوبی از ویتامین C و اسید فولیک برای جلوگیری از نقص هنگام تولد و تقسیم سلول سالم است

بدن هر فرد روزانه به چه مقدار پتاسیم نیاز دارد؟

ادامه مطلب در لینک زیر

پتاسیم چیست؟ فواید مصرف و عوارض کمبود پتاسیم در بدن