می 18, 2024

اخبار مسابقات پرورش اندام | اخبار مسابقات بدنسازی

پوشش اخبار و مسابقات بدنسازی | فیتنس | کراس فیت | جدید ترین اخبار و مقالات بدنسازی و پرورش اندام

حقایقی درمورد استروئید‌های آنابولیک

استروئید های آنابولیک رده ای از دارو ها هستند مشتمل بر هورمون مردانه تستوسترون و گروهی از تستوسترون های صناعی که در مقادیر مختلف برای بدنسازی و افزایش حجم عضلات بکار می روند. در این مطلب به بیان عوارض مصرف آنها می پردازیم.

استروئیدها یا کورتیکواستروئید یا کورتون، داروهایی مصنوعی هستند که بسیار به هورمون کورتیزول شباهت دارند. کورتیزول نام هورمونی است که از غدد فوق کلیوی به طور طبیعی ترشح می‎شود. از کورتون‎ها برای کاهش التهاب و درمان برخی بیماری‎ها استفاده می‎شود.برخی افراد از شکل دیگری از استروئیدها یعنی استروئید‎های آنابولیک به منظور افزایش حجم و قدرت عضلات خود استفاده می‎کنند. احتمالاً می‎دانید که مصرف این مواد برای عضله سازی خوب نیست. مصرف استروئید حتی برای درمان بیماری‎ها ممکن اسقت عوارض جانبی برگشت ناپذیری به دنبال داشته باشد.

استروئیدهای آنابولیک با کورتیکواستروئیدها فرق دارند. از کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهابات و تضعیف دستگاه ایمنی استفاده می‌شود اما استروئیدهای آنابولیک برای عضله سازی به کار می‌روند.استروئیدهای آنابولیکی که ورزشکاران از آن استفاده می‎کنند، شکل مصنوعی هورمون مردانه تستوسترون است. تستوسترون هورمونی است که به طور طبیعی در بدن مردان و زنان در محدوده میزان مشخصی تولید می‎شود اما مانند تمامی هورمون‎ها، هنگامی که ترشح آن بیشتر از حالت طبیعی شود ممکن است عوارض بدی به همراه داشته باشد.
چرا پزشکان استروئید تجویز می‎کنند؟

در برخی بیماری‎های خاص، ممکن است پزشکان استروئید آنابولیک را تجویز کنند. مثلاً در بیماری ایدز، پزشک ممکن است برای جلوگیری از نابودی عضلات این کار را انجام دهند. همچنین استروئیدها می‌توانند برای بهبود کاهش عملکرد بیضه‎ها یا بلوغ دیررس کاربرد داشته باشند. اما برای بهبود عملکرد ورزشی، پزشکان مجاز به تجویز استروئیدها نیستند.

عوارض شایع مصرف استروئیدهای آنابولیک چیست؟

استروئیدها باعث ریزش مو و جوش می‌شوند. باعث رشد سینه در مردان و رویش ریش در زنان می‌شود. استروئیدها باعث رشد تومور در کبد  و مسدود شدن رگ های قلب می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین ممکن‌است باعث عصابنیت مصرف‌کننده شوند. به‌ طور خلاصه ، استروئیدها ضربه‌ی سختی به بدن میزنند.

استروئیدها، مصرف‌کنندگان را عضلانی می‌کنند اما سلامت را به میزان وحشتناکی به خطر می‌اندازند. این درست است که با استروئیدها، ماهیچه‌ های سر شانه برآمده می‌شود ٬‌ سیکس پک یا شکم شش تکه در می آورید و دور بازو هایتان ۴۰ سانت می شود ! اما همه این‌ها ظاهری است . مصرف‌کنندگان استروئید ممکن‌است زمانی که در آینه نگاه می‌کنند بسیار خوشحال شوند اما استروئید ها برای آن ها مشکلات داخلی بسیاری به وجود می آورد. این مشکلات ممکن‌است در بقیه زندگی به آن‌ها صدمه‌بزند. استفاده از استروئید ممکن‌است عمر آن‌ها را کاهش‌دهد.

مردم چطور دچار سوءمصرف استروئیدهای آنابولیک می‌شوند؟

ادامه مطلب در لینک زیر

آشنایی با استروئیدهای آنابولیک،عوارض و آسیب ها